July 27, 2017

luahanku : kawan dan dadah

kadang-kadang  melihat dan merenung masa lalu aku teringat kenangan semasa kat negeri Sarawak dulu. Apabila kawan-kawan share gambar terkini mereka. Betapa masa lalu dan kini begitu cepat berlalu. Aku kini baru sedar dan memahami bahawa sesiapa sahaja yang kita temui. kawan baru yang kita temui dan jika kita sempatr meluangkan masa berbual, memberi sikit masa, mendengar cerita dia. menjadi pendengar yang baik, atau apa sahaja memori yang kita cipta dengan dia. Rupa-rupanya akan memberi satu kesan kepada kawan kita itu mungkin 6,7,8 atau 10 tahun akan datang. Kita selalu mensia-siakan kawan-kawan yang rapat dengan kita dan ia satu kerugian sebenarnya. Hargailah kawan anda, walau siapa pun dia. cara paling mudah adalah sebenarnya menjadi pendengar yang baik kepada dia. Jika kita sakiti hati kawan 10 tahun yang dulu. kita tidak pernah minta maaf. Nescaya memori itulah yang akan timbul andai kita bertemu dengan dia pada masa yang lain. Oleh itu, aku merasakan masa itu akan terus berjalan dan aku mesti kena terus mencari ramai kawan dan mencipta memori-memori indah bersama mereka.

ada perkara ain juga aku nak luahkan disini. aku ingin katakan aku benci dadah dan aku benci kepada pengedar dadah. mereka telah merosakkan banyak jiwa pemuda melayu kat sekeliling aku. Ada ahli keluarga aku sudah terjebak dengan dadah. sehingga hari ini aku masih tidak mampu nak tolong dia bebas daripada najis dadah. melainkan aku berdoa agar Allah beri kekuatan kat dia. ada anak sedara kena dadah. Ada anak murid aku jugak kena dadah. hancur study bagai. Aku memang nak buat banyak benda untuk bantu mereka. tapi aku x mampu nak buat banyak. Sebab aku rasa susah dan org lain pun x mampu nak bantu. bab dadah ni memang aku sangat ambik perhatian. since aku pernah tangkap budak hisap kat bilik dia. tapi aku kecewa lepas tu sebab entah macam mana budak tu boleh lepas dan selamat daripada hukuman dan tindakan susulan yang sepatutnya boleh memberi kesedaran kat dia. Benda ni kalau kita lambat bertindak dia akan ajdi parah dan merebak kat budak-budak lain. aku harap kalau sesiapa yang bertanggungjawab, samada mak bapak, ke, cikgu ke, felo ke, korang janganlah mudah-mudah nak lepas budak2 yang kena dadah ni. tindakan yang terbaik adalah bawak pi polis dan check urine. kemudian bawak ke AADK untuk sesi kaunseling. Kalau kita lepaskan, mungkin dia akan bawak pengaruh kepada budak-budak lainj. Inilah yang aku takut sangat. Bila fikirkan apa yang aku lalui, aku dah nampak masalah dadah ni akan menyusahkan mak bapak, memalukan mak bapak, tekanan emosi dan sebagainya. Aku tak boleh bayang sekarang ini betapa ramainya mak bapak sedang sedih memikirkan nasib anak-anak mereka yang kena dadah.

semasa aku dengar cerita bagaimana Presiden filiphina arahkan polis tembak pengedar dadah kat sana. aku rasa dn fikir macam bagus dan padan muk akat pengedar tu. Perasaan ini hanya boleh diselami oleh mereka mereka yang ahli keluarganya kena dadah. tahun lepas, aku tangkap anak sedara belah wife aku entah macam mana kena dadah ais. memang giler aaa perasaan aku masa tu terkejut, umur baru tingkatan 1 dah jadi mangsa dadah. memang budak tu aku sayang dan kesian. masa tu aku fikir bukan nak marah dia. tapi aku fikir sapa la mamat giler yang ajar budak ni hisap dadah. memang kalau aku jumpa siap la penanpar, terajang aku hayun..celaka punye org!!

orang jual dadah ni memang dia x fikir dah sape jadi customer dia. dia nampak duit je..memang giler. bisnes menguntungkan tapi memusnahkan hidup orang dan menyusahkan keluarga. Tak payah nak kesian la sangat.  

Ya allah, engkau bantulah hamba ini untuk menjadi penyelamat kepada anak-anak muridku yang kena dadah. jauhilah dadah daripada anak2ku, keluargaku dan kawan2 serta anak2 muridku. 


mambi@mun'aim idrus@moon aim