Nak cari duit lebih dari rumah?

Followers

Popular Posts

August 1, 2017

Dilema tarbiyah anak sendiri dan anak orang lain

Malam ini aku dilema sedikit. Ada sedikit perasaan untuk berfikir dan terus berfikir. Ini kerana aku yang pertama telah tidak menunaikan janji dengan isteri aku. Ya aku ada alasan, tetapi aku tiada pilihan kerana ada urusan dakwah secara tiba-tiba pada malam ini. Walaupun dah janji dengan isteri nak keluar. Huhu..apakan daya. begitulah kita kadang-kadang terpaksa membatalkan temu janji kerana ada urusan yang pada kita lebih utama. makan hati la gayanya.


Apa-apapun aku janji pada diri aku untuk menebus kekecewaan dia lain kali. InsyaAllah. Tetapi ada satu perkara lagi aku tersentap juga. Kata-kata sang isteri memang cermin muhasabah yang terbaik buat diri kita. Ini kerana dialah yang paling rapat dengan kita dan kenal kita. setakat ini aku memang tak pernah Berjaya nak berhelah dan menipu dia. Setiap kali aku nak helah dan menipu, mesti dia dapat hidu dan buatkan aku gelak kantoi. contoh, kes kami janji nak puasa sunat  hari isnin. Sahurlah sama-sama awal pagi dia masak. kemudian sampai office, member offer belanja makan sedap. memang aku pantang diajak. terus layan. batal puasa. kemudian balik rumah, dia Tanya, aku pura-pura puasa. lakonan dah rasa mantap. Tapi namanya isteri memang dia boleh rasa dan Nampak. haha..terus aku mengaku.

Nak jadinya obsesnya aku dengan anak-anak buah kelab Pembina kat tempat aku ni sampai wife tegur. sibuk focus anak orang, anak sendiri terabai ni. ABC x reti lancar lagi, Alif ba ta x lancar lagi ni. Sapa nak ajar anak ni...duppp...makan dalam. tersentap dan berfikir sejenak. langkah kaki dah nak keluar rumah terhenti . Tarik ke belakang mengundur dan berfikir. huh...lain macam sentap malam ni.
Terus menghadap anak dan ajar Abc dan Alif ba ta..huhu. sambal tengok jam dah hampir 9.30 menandakan mesyuarat dengan pelajar kelab Pembina dah nak mula. Agak-agak dah bosan anak-anak. Terus aku keluar.

lagi sentap bila nak keluar rumah. Anak-anak Tanya abi1 nak gi mana? Abi jangan kerja banyak-banyak!! fuh..nak meleleh air mata. Inilah perkara yang kadang-kadang nak kena korbankan bila kita ada komitmen dakwah dan sebagainya. Ada orang sibuk lepak kedai mamak, tengok bola, main futsal, memancing, dan sebagainya. Alhamdulillah aku rela sibuk atas urusan bermanfaat ini. Mudah-mudahan Allah membalas sedikit usaha ini dengan sebaik-baik balasan.

Dah abih mesyuarat sekarang terus aku tergerak untuk menulis perkongsian. Memang kesibukan kadang-kadang menyebabkan kita mengabaikan anak sendiri. Kesentapan malam ini ada hikmahnya untuk aku susun semula keutamaan dan jadual agar pendidikan anak-anak seiring dan pendidikan anak-anak murid aku.

Masih terbayang kekecewaan seorang isteri apabila kita batalkan plan disaat-saat akhir. fuh. Hanya yang pernah mengalami akan faham bagaimana perasaannya melayan sentapan seorang wanita. Aku harap isteriku tidak membaca post ini. heh heh.

Seorang isteri itu adalah cermin yang terbaik buat seorang suami. sama-samalah kita hargai isteri kita. I love u sayang!!

sekian.

No comments: