Kejutan di Parlimen Tapah P072


 

Alhamdulillah pada PRU 13 ini, penduduk Tapah nampaknya berasa gembira dan bertuah kerana buat pertama kali ada calon Muslim untuk Parlimen Tapah P072. Begitu juga Opah dan Mak cik saya. Ramai kawan-kawan dan ahli keluarga saya juga gembira. Begitu juga kawan-kawan yg selama ini atas pagar. Kini mereka berasa lega kerana sudah ada pilihan untuk mereka undi sebagai muslim. Jujurnya saya dapati semua orang melayu di Tapah sudah sekian lama mahukan calon Melayu Muslim untuk Parlimen Tapah, bukan kerana mereka bencikan calon india atau cina. tetapi kerana mereka merasakan itu adalah hak mereka selaku kaum majoriti di Tapah. tetapi setiap kali PRU mereka kecewa kerana semua Parti tidak mencalonkan melayu. sebab itu ramai pengundi yang tidak turun mengundi pada PRU sebelum ini. Akhirnya keberanian parti Berjasa menghantar calon tempatan di Tapah membawa sinar harapan baru buat mereka. 

Samada orang melayu dalam UMNO atau Pas. Saya yakin jika ditanya mereka pasti mahukan calon melayu. tetapi apa yang saya kecewa ialah mereka tidak membuat desakan kuat agar dicalonkan melayu. Sebaliknya hanya taat kepada pucuk pimpinan tanpa membuat desakan yg kuat. Akibatnya baru2 ini, PKR menerima tamparan hebat apabila salah seorang pucuk pimpinan PKR di Tapah membuat keputusan menjadi calon bebas akibat tidak puas hati tidak tercalon. langkah PKR mencalonkan India bekas Hindraf membuatkan org melayu PKR tapah tidak berpuas hati dan jadi calon bebas. Langkah Berjasa bertanding di P072 dan tidak bertanding di Dun Tapah merupakan satu langkah bijak. Mereka mengelakkan persaingan sesama melayu muslim dan masuk ke gelanggang parlimen bersaing dengan calon India. langkah ini saya kira boleh menyatukan undi Melayu Muslim di Tapah. kerana sudah sekian lama mereka berpecah belah sedangkan mereka majoriti. Inilah masanya untuk mereka bersatu jika mereka bijak dan sedar.

Saya yakin, langkah berjasa mencalonkan seorang Ustaz tempatan akan menjadi satu turning point dan membuat UMNO dan PAS berfikir untuk turut mencalonkan melayu pada masa akan datang. Ini kerana berdasarkan kajian yang dibuat oleh unit kajian dan kempen Berjasa di Tapah, Ustaz mendapat dokongan kuat daripada orang kampung dan para Imam. Meskipun mereka tidak boleh menzahirkan secara terang sokongan, tetapi secara senyap mereka menyokong dan turut berkempen dari mulut ke mulut. Jentera berjasa yang kuat bekerja semakin hari semakin mendapat dokongan dari penduduk tempatan. Semoga mereka dapat terus berkempen dengan aman damai sehingga hari mengundi.

Ceramah-ceramah Umum Berjasa yang membawa isu kepentingan umat membuatkan ramai penduduk suka dan terima dengan baik di Tapah. kandungan ceramah berjasa yang tidak ada unsur2 fitnah, cerca, cacian dan sebagainya saya kira membuatkan semua parti lawan juga tidak berasa kecil hati. Saya yakin Orang2 Dato M. saravanan dan PKR juga tidak ada point untuk menentang kempen ustaz dan menyenanginya kerana cara ustaz kempen mewujudkan persaingan secara sihat dan disenangi oleh semua parti. Alhamdulillah.

Ustaz Sharuzzaman Bistamam yang saya kenal

sepanjang penglibatan saya bersama ISMA Perak, alhamdulillah saya berpeluang mengenali Ustaz Sharuzzaman secara dekat sebelum ini. Beliau seorang yang tidak diragui kesolehannya InsyaAllah sepanjang saya bergaul, beliau merupakan seorang yang taat solat berjemaah, terutama solat subuh, dalam siri2 ceramah beliau tentang isu Palestin sebelum ini, beliau selalu mengingatkan pendengar agar menjaga solat subuh berjemaah kerana itulah antara tanda kekuatan umat islam. Beliau seorang yang ceria menyapa sesiapa sahaja, rajin dan menepati masa.

Beliau juga aktif bersukan , saya pernah bermain futsal bersama ustaz. kagum saya kerana beliau berkeupayaan menjaringkan gol. 

Ustaz juga merupakan seorang imam dan  penceramah bebas di merata perak. berasal daripada kelaurga yang susah. membuatkan hidupnya secara sedarhana. Atas faktor ini, saya secara peribadi berpendapat bahawa orang Tapah wajib mengundi ustaz kerana beliau sememangnya layak..InsyaAllah
 
 saya mendoakan agar Ustaz menang dan mampu menjadi pemimpin yang berjiwa rakyat.

 




Comments

Popular Posts