Nak cari duit lebih dari rumah?

Followers

Popular Posts

April 25, 2013

aku + medan politik vs usrah

Benarlah kata-kata Imam Hasan Al Bana;

"Medan amal tidak sama dengan medan berkata-kata, medan jihad pula tidak sama dengan medan amal, medan jihad yang betul, tidak sama pula dengan medan jihad yang salah".

Sejak beberapa bulan ini, kehidupanku dan sahabat2 yang lain memang betul2 berubah. Kerahan tenaga diarahkan sepenuhnya untuk berjihad di medan jihad siasi.

kalau dulu, apabila tiba musim pilihanraya. kita hanya membicarakan dalam usrah tentang berita-berita politik. Aku ketika itu menganggap itu hanyalah mudah dan senang. Aku begitu mudah menghukum sesiapa sahaja, tanpa aku hargai penat lelah mereka berjuang dalam medan politik. 

Namun, hari ini alhamdulillah aku sudah mula memahami realiti perjuangan di medan politik. memang susah dan memerlukan sesuatu yang luar biasa.Aku kini mula merasai bagaimana jentera2 parti politik berkempen, memasang dan memacak bendera, merayu undi, dan lain2. 

Patutlah dulu, aku diperlekehkan kerana aku dulu hanya sibuk tarbiyah dan usrah sahaja, rehlah dan mukhayyam sahaja. mereka memperlekehkan aku kerana aku tidak masuk ke medan praktikal kepada rehlah dan mukhayam, daurah dan jaulah.

Satu lagi yang aku belajar, kenapa ramai orang menuduh ISMA di taja oleh parti tertentu apabila masuk PRU. Aku mula faham, kerana memang PRU memerlukan banyak wang untuk penamaan, bendera, bilik gerakan, makanan ajk, poster, flyers dan lain2 lagi.  Semua ini memerlukan wang. Dan sebab itulah kami cuba sedaya mungkin mengasingkan sebahagian gaji2 kami untuk tabung PRU13. adakah ia sesuatu yang merugikan..Tidak sama sekali bagi aku. Kerana kekayaan itu adalah milik Allah, Duit dalam poket2 kita adalah milik Allah. Aku yakin Allah akan menggantikan duit itu berlipat kali ganda selepas ini. In sya Allah. itulah infaq di jalan Allah ayng kita belajar dalam usrah. Fuuh...memang pada mula terasa. tetapi akhirnya apabila kita faham. insyaAllah tiada masalah.

Aku mengharapkan Allah akan terus memberi aku kesihatan yang baik, rezeki yang banyak, agar aku dapat terus menyertai sahabat2 yang lain berkempen dan memacak bendera.. yang mana memang suatu pengalaman yang tidak dapat dijual beli.

Sekarang aku faham akan hikmah ISMA masuk PRU, bagi aku bukan soal menang kalah PRU. bagi aku kemenangan itu adalah apabila kita tetap pegang kebenaran dan terus memperjuangkannya. Kita yakin akan fikrah ini dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana badan dalam membuat keputusan. Kita adalah apa yang kita bawa. Kita tidak masuk mana2 parti secara sembunyi-sembunyi, kita tidak menyembunyikan fikrah kita, kita tidak membuat pakatan yang merugikan islam, kita keluarkan duit sendiri, kita gunakan tenaga kita sendiri, kita membawa arus baru politik yang telah lama hilang dalam negara kita. Ya.. Inilah kemenangan pertama kita. Berjaya mengatasi rasa takut dan terjun ke medan politik. Semoga Allah membantu kita dalam perjuangan ini. Meskipun ita kelihatan kecil. tetapi satu tenaga kita adalah bersamaan 10 orang jentera. Allahuakbar!!
 











No comments: