August 18, 2011

Solat tarawikh di lot 77



  • semalam buat pertama kali bulan Ramadhan ini saya berkesempatan solat isyak dan terawikh bersama ikhwah2 medic di lot 77. Alhamdulillah hilang semua kerinduan pada mereka. Kolej medic unimas sememangnya punya jasa dan memori yang bernilai dalam hidup saya di Bumi cinta sarawak. Di sanalah saya belajar memberi tazkirah, mencari mad'u, membuka halaqah dan erti pengorbanan dan keikhlasan. Terima kasih buat ikhwah2 medic yang selalu menjadi inspirasi dan pembakar semangat  dalam hidup saya.
  • malam itu, sekali lagi, saya secara tiba2 dijemput beri tazkirah secara mendadak. Ikhwah medic ni memang suke buat kejutan. Namun, alhamdulillah semakin dapat membiasakan diri dengan kejutan2 begini.Tq akhi Dr hanis. :-)=
  • Murabbi saya selalu melatih kami dalam usrah beri tazkirah secara tiba-tiba. Saya kira setiap ikhwah memang perlu di latih begini agar punya kesiapan dan keyakinan diri. Kerana saya ada terbaca 1 buku dakwah, maaf tidak ingat, Tetapi seorg dai itu memang seharusnya sentiasa bersedia untuk tampil dalam masyarakat sebagai qudwah dan menyebarkan fikrah dakwah islamiyah secara yakin dan unggul.
  • semasa sesi perjumpaan dgn ikhwah medic, Akh Khairol beri tazkirah bahawa dakwah kita ini meluas, menyeluruh sehingga mesti ia menyentuh semua hati-hati manusia disekelilingnya dengan fikrah islam dan ia juga mendalam. Penuh ukhwah, meskipun ikhwah berjauhan, tetapi tetap dekat dihati.Meski jarang bertemu, namun tetap kita saling mencintai kerana Allah swt.
  • kita harus meluaskan cakupan dakwah ke seluruh masyarakat disamping memelihara ukhwah, ikatan hati sesama kita agar dakwah terus kukuh.
  • sememangnya masyarakat menantikan kehadiran kita, hadir sebagai ruh baru dalam ummat. kehadiran dakwah ini untuk membawa mereka bersama kita melaksanakan tugas sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.
  • bersama-sama membina masyarakat yang punya agenda dan jatidiri.