Nak cari duit lebih dari rumah?

Followers

Popular Posts

November 7, 2010

Perbaiki kesilapan dan jgn lupakan kebaikan mereka


Hari-hari dalam bahtera dakwah sememangnya penuh ranjau dan rintangan yang datang. kerana itu Hasan al bana menyebut kita perlukan :
  1. iman yang mendalam
  2. tarbiyah yang tersusun
  3. usaha berterusan
Setiap manusia punya kelemahan dan kebaikan. Setiap gerakan dakwah/jemaah punya kelebihan dan kelemahan. Tidak ada yang sempurna, kerana ia bukan jemaah malaikat. Namun  seringkali orang lupa akan kebaikan dan nikmat yang Tuhan beri apabila hanya melihat keburukan dan kelemahan. 
  • jangan kerana 10% kelemahan/kesilapan yang dilakukan, kita lupa 90% kebaikan seseorang itu.
  • jangan melahirkan rasa benci terhadap seseorang itu hanya kerana dia lemah satu sisi, sedang orang itu sudah menyumbang banyak perkara.
sama juga apabila kita melihat pada diri sendiri. Jika kita hanya melihat kelemahan diri. Lalu kita lupa pada potensi hebat dalam diri kita yang lain. Maka kita akan tetap tidak berjaya. kerana kita hanya nampak kelemahan dan kesilapan. Kita harus memecahkan benteng penghalang yang sentiasa membuat kita rasa benci, marah dan mahu lari. 
Pengalaman ana sendiri dalam dakwah,
  • ikhwah punya berbagai-bagai sisi kelebihan dan ada juga kelemahan. (begitu juga diri ana)
  • jangan kita melihat kpd kelemahan /kesilapan ikhwah sehingga kita lupa jasa dan potensi yg dia ada.
  • saya pernah berjumpa dengan seorang dai, dia menjauhkan diri malah tidak hormat/benci terhadap seorg ikhwah itu hanya kerana dia tidak disiplin dan buat kesilapan. Ikhwah itu saya lihat sebenarnya sudah menyumbang banyak kpd dakwah, cuma waktu itu dia sedang hadapi masalah/lemah iman. Sikap yg ana perlu tegur ikhwah itu. Jangan krn satu/sepuluh kesilapannya kita lupa 90 kebaikan dia.
  • atau kita rasa kita lebih baik, dan org lain semuanya tidak baik, tidak komitmen dll.
Sama juga apabila kita berdakwah bersama ISMA. Sebuah gerakan dakwah yang kita baru kenali, dan ana yakin kita belum kenali pun seratus peratus. Kita hanya kenali ISMA dalam lingkungan dakwah di Medan kita dan melalui media web dan blog shj. Maka di sana kalau kita tidak setting pemikiran kita agar tidak jumud dan tidak sedia berubah menerima perkara-perkara baru  dalam kamus dakwah hidup kita, maka kita akan nampak banyak masalah dan kelemahan sahaja. Sedangkan dalam ISMA punya banyak kelebihan dan kebaikan kalau kita fikirkan,
  • Isma di Sarawak baru hendak mula bertapak. Jumlah ustadz pun tidak ramai. Tetapi Alhamdulillah dengan seorang ustadz itu yang kita ada telah mampu memberi sumbangan terbaik yang beliau mampu.
  • Apakah kita tidak bersyukur? Allah swt telah menghantar seorang ustadz kpd kita. Alhamdulillah..
  • apakah beliau punya kelemahan dan kelebihan. Ya sebagai manusia tentu ada. Maka apakah kita mahu melihat kpd kelemahan atau kelebihan dan menggunakan kelebihan. Setelah menggunakan kelebihannya, adakah kita mengharapkan dia memberi ikut standard kita yang dulu, atau kita fleksibel dan adaptif.?
  • Ana rasa betapa bersyukur kerana Ust begitu terbuka dan berusaha untuk memenuhi semua kehendak ikhwah/akhwat dalam gerak dakwah. Malah bersedia menerima nasihat dan cadangan. 
  • bayangkan seandainya Ust pulang ke semenanjung? Ust manakah yang mahu membantu dakwah kita? Mabit bersama , main futsal bersama, jaulah bersama, daurah bersama, rehlah bersama dan makan bersama?  
  • dakwah di kampus, mad'u mudah  tsiqah dengan dakwah kerana ada nya ustadz yang membimbing, jika tiada? memang sukar bukan? ya.
  • ISMA di Sarawak, Allah beri kita nikmat untuk menjadi generasi awal dakwah. Subhanallah. Besar ganjarannya. Rugilah buat sesiapa yang meninggalkan fasa-fasa awal dakwah ini. Dia boleh bersenang lenang. Tetapi rugi yang amat besar di sisi Allah swt. Tidaklah sama seorang ahli ibadah dengan seorang  dai yang beribadah.
Alhamdulillah semua ikhwah dan akhwat begitu sayangkan dakwah ini, sehingga apa-apa masalah yang timbul segera mereka sampaikan agar dapat diperbaiki. Sikap inilah yang ana harus puji kerana sebagai satu pasukan :
  • saling memberi nasihat
  • saling menampung kelemahan 
  • saling tsiqah dan ada nilai ukhwah
Semua kita mahukan yang terbaik buat dakwah ini. Yakinlah Allah swt pasti akan memberi terbaik buat kita selagi kita yakin dan tsiqah dengan jalan ini. Ana juga memohon maaf diatas segala kelemahan dan kesilapan diri ana dan ikhwah yang lain. Semoga antum semua terus tsiqah dan mencintai kami sebagai mana kami sentiasa mencintai antum kerana Allah swt. Semoga Allah swt mengampuni dosa-dosa kami dan antum semua. Mari kita jadi satu pasukan yang mantap. Saling mengenali + saling memahami + saling menguatkan. (3SM)

Sekian. Terima kasih.
penulis memohon maaf sekiranya ada kelemahan/kesilapan/menyentuh perasaan mana-mana pihak. Semua penulisan dalam blog ini adalah untuk perkongsian sahaja.

Yg benar: mambi86

1 comment:

.sYaFiQ. said...

Ayuh menyahut seruan dakwah semua..macam kat UTP lak rasanya..Terus melangkah dengan langkah yang jitu..