Nak cari duit lebih dari rumah?

Followers

Popular Posts

April 26, 2010

Kopi Ling zhi


Malam semalam,



kami menerima kunjungan seorang ikhwah P dari perak. Kedatangannya ke Sarawak atas urusan kerja dan dakwah. Alhamdulillah mendengar pengisiannya tentang gerak kerja dakwah dengan gaya penyampaiannya yang penuh semangat betul-betul memberi inspirasi kepada kami untuk menyemarakkan lagi kerja-kerja dakwah. Dengan menaiki van yang dibekalkan Dr.K. kami menempuh perjalanan dalam 30 minit je menuju rumah Dr.K. Dalam perjalanan, seronok terasa apabila ada kesempatan berbual dan bermesra bersama ikhwah. first time ana bawak ikhwah naik van. he..he..

menarik di dalam pembentangan ikhwah tersebut, beliau membentangkan strategi gerak kerja dakwah yang begitu tersusun dan rapi sekali. sungguh tak disangka dakwah ini sudah jauh ke depan tidak seperti yang kami sangka. Bahkan statistik pendataan dan jangkaan jumlah ikhwah yang akan dicapai juga sudah ditetapkan dengan analisis dan kajian yang detail. tercengang jugak ikhwah2. Alhamdulillah, beginilah seharusnya dakwah. Dalam masa pembentangan tersebut, sebenarnya dalam fikiran ana juga ada di satu tempat lain. Iaitu di Hulu Selangor. Pilihan Raya kecil P94.  Dapat tahu PR kalah terkejut jugak. Ana jangka mereka menang. Tak pa lah Mudah-mudahan BN menggunakan kesempatan ini untuk berbakti dan mengotakan janji2 mereka kepada rakyat di Hulu Selangor. Bagi PR, teruskan perjuangan. Inilah adat bertanding, ada menang ada kalah.

Dakwah ini , sedang menempuh fasa-fasa transisi yang positif. Berbekalkan tenaga kerja yang ada, Maka kita mampu bergerak dengan izin Allah swt untuk menyebarkan cahaya kebenaran di bumi Kenyalang ini. Walaupun ada segolongan yang tidak mahukan kehadirannya,ada segolongan  kurang selesa dan ada segolongan tak kisah serta ada juga segolongan sangat menerima, namun yang pasti  kita yakin kehadiran kita akan merancakkan gerak kerja gerakan lain dan membantu memberi perbaikan kepada masyarakat di sini. dalam erti kata wujud persaingan sihat dalam mengerjakan kebaikan. maknanya kalau kita faham fiqh dakwah, mudah lah ceritanya.

Selesai pembentangan ikhwah P , kebetulan Ust. N baru balik dari KL bertemu ikhwah dan qiyadah di sana. Beliau menyampaikan banyak informasi baru ttg dakwah dengan semangat sekali. Satu persatu di ceritakan, disamping menyampaikan salam dari akh Prof. Ust juga ambil kesempatan menayangkan montaj video program2 ikhwah di semenanjung dan antara video yang best jugak tentang perjuangan ikhwah2 di Iraq. sungguh menyentuh hati dan membakar semangat juang kami. Video yang versi arab itu di terjemahkan satu persatu oleh ust N. Memang best dan faham. slalu kalau tengok x faham sebab dia tulis arab, kali ni Ust N tolong terjemahkan . memang best. Alhamdulillah.



Selesai Program, selepas hantar ikhwah P balik ke tempat penginapan. kami macam biasa la..ikhwah2 ni. singgah jap minum2.he..he..kali ni minum kopi Lingzhi...sebenarnya nak minum teh halia or kopi susu kambing..sayang tak da pulak....malam ni kami singgah di restoran "liza gourmet". pelik namanya, tapi tempatnya menarik dan terkenal dengan nasi ayam penyek dan ikan keli penyek. memang best. harga pun best. skali skla boleh la..he.he.

[disebabkan Hp ana hilang, jadi tak dapat nak rakamkan lagi saat indah malam kelmarin. ]


kepada ikhwah2 semua, selamat menempuh exam final. Mudah-mudahan Allah membantu kalian. Amin.





April 25, 2010

Bakso cinta


Sudah lama rasanye ana tidak menulis tulus mencurahkan isi hati..untuk dikongsikan bersama sesiapa yang sudi membaca. 

Dengan menaiki Honda ex 5, motor kesayanganku yang masih istiqamah dengan dakwah. Menuju ke kuching. Perjalanan dengan hujan lebat begitu menggamit memori lama dalam dakwah. Teringat suatu ketika dahulu, pernah ana dan akh daus pergi taklim medic. Tiba-tiba hari hujan dalam perjalanan. Basah baju kami disebabkan tiada baju hujan. Malam tu, apalagi. Bagi taklim dalam keadaan baju basah, pelik budak2 medic tu tgk ..siap beralas dengan kain ketika bagi taklim.. Kesian akh daus, dia terpaksa ikut ana. Begitulah kisah lama. Cume malam ni, ana sempat singgah petronas dan beli baju hujan berharga RM11.50.  hujan memang lebat. Ada laptop pulak dalam beg, jadi memang kena ada baju hujan. Begitulah ceritanya.

Malam ini, ana mengisi program bersama adik-adik sekolah menengah pending di rumah Dr.K. seronok juga mengisi anak-anak sekolah ini. Ustazah kata tajuk bebas. Ana pun tercari-cari tajuk yang sesuai. Last-last petang tadi ana decide bagi tajuk : “ciri-ciri wanita solehah”. Disebabkan pesertanya semua akhwat, jadi ana bagi tajuk yg sesuai dengan mereka. Masanya pulak 1 jam.  Setelah agak lama tidak mengisi pelajar sekolah, jadi agak janggal. Alhamdulillah dengan sedikit skill pengucapan awam yg ada, dapat le jugak menghiburkan adik2 tu. Ana masukkan sedikit video dan lagu..sebab budak2 dia akan mudah terima dan faham melalui pendekatan cerita dan video.



Selesai mengisi, Ana pergi minum dengan akh Agam. Dalam perjalanan  dan ketika minum di pasar satok. Kami melihat banyak ragam manusia. Masing –masing dengan urusan mereka. Dalam suasana hujan renyai-renyai kami duduk minum sambil bercerita tentang  dakwah. Nampaknya dakwah sekolah kita makin baik dan semakin teratur. Akh agam adalah anak jati borneo. Insyaallah bakal salah seorang peneraju dan pemimpin dakwah ini suatu masa nanti. 

Agak lama kami berbual di kedai makan, sambil menikmati bakso cinta dan kopi susu kambing. Maklumlah orang bujang. Kami cuba menikmati saat –saat ini dengan seadanya. Ada la jugak ana cerita bab nikah dengan akh agam, beliau juga macam ana, sedang dalam perancangan.  Insyaallah, kami yakin dengan ketentuan Allah. Bile sampai masanya, ada la. Cuma agak letih jugak nak melayan soalan bertalu-talu daripada ikhwah. Antum, bile lagi?,,,bile lagi?...huh…apa-apapun salah seorang ikhwah sama batch dgn ana akan nikah pada bulan mei ini. Mudah-mudahan segalanya berjalan lancar. Amin.

Malam tu, ana decide tidur rumah akh Agam, kerana sudah larut malam. Kalau balik unimas . sudah lewat. Jadi malam itu, sebelum tidor, ana pun tulis la posting ni…mudah-mudahan bermanfaat walaupun Nampak macam cerita-cerita orang bujang sahaje.. esok, pagi-pagi akan amik van umah Dr dan cadang nak pi serikin dengan akh Ahis. Dia nak beli barang penting katanye.ok..itu sahaja kot..ana nak kongsi..tak de apa-pun..

"jadilah orang yang berguna di mana sahaja anda berada, nescaya hidup anda akan bahagia"

   Akhir kata semoga semua  kita terus istiqamah dalam keimanan dan dakwah.

by: mambi86
12.50 am. kuching, sarawak 25/4/2010

 

April 18, 2010

mari baca sekejap



Merenung lajunya masa berlalu, 

Jangan biarkan diri kita tertinggal jauh,

walau apa jua yang berlaku, kita akan tetap istiqamah,

berjanjilah wahai sahabat semua,

kita akan tetap setia dengan janji dalam memikul beban dakwah ini.



"Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. " (11:112)


kobarkan semangat jihad!!

April 13, 2010

Daurah Sarawak : Harapan baru

segala puji dan syukur kita panjatkan kepada Allah SWT yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.
Memori indah untuk tatapan semua ikhwah dan akhwat.
Terima Kasih buat semua yang terlibat dalam menjayakannya sama ada peserta mahupun AJk. 
Terima Kasih juga kepada akh Ust Rusdi sekeluarga dan Akh Amzar di atas segala perkongsian ilmu dan pengalaman dalam dakwah buat kami di sini.



peserta

Persediaan makanan


lunch
LDK

 pengisian bertenaga akh Ust. Rusdi


Menyanyikan lagu tema

semoga daurah ini menjadikan kita lebih yakin, bersemangat dan faham untuk bekerja di jalan ini dalam melaksanakan amanah dakwah yang dipikul.

  " Dan Katakanlah: "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.  " (9:105)


 
regards,
mambi86
photo  taken by sony ericsson cybershot



April 8, 2010

Anwar Ibrahim : Perisik Israel Wujud Dalam PDRM

Anwar Ungkap Ada Agen Zionis di Markas POLIS Malaysia



Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar hari ini mendedahkan kewujudan perisik Israel dalam pasukan Polis Diraja Diraja Malaysia (PDRM). Katanya, perkara berkenaan sebelum ini telah disahkan sendiri oleh cawangan khas Bukit Aman. Bercakap ketika membahaskan bajet tambahan Kementerian Dalam Negeri di Dewan Rakyat hari ini, Datuk Seri Anwar turut mengemukakan beberapa dokumen bagi menyokong dakwaannya itu. Beliau yang juga MP Permatang Pauh menamakan sebuah syarikat yang terbabit dan dikatakan berpengkalan di Israel. Katanya lagi ini membuktikan maklumat negara telahpun dijual kepada ejen asing. 


Bahaya!!! Bahaya!!!! 
 apa akan jadi kalau semua maklumat negara terlepas ke tangan zionis????



Bukti APCO Zionis Dan Anti-Islam


Laman web APCO sendiri menunjukkan siapa sebenarnya yang terlibat dengan syarikat ini yang dibayar RM 23 million duit rakyat oleh Perdana Menteri Najib Razak untuk mengendalikan “strategi komunikasi” dan “membina imej” negara.

Ahli lembaga APCO termasuk dua bekas duta Israel – Shimon Stein (bekas duta kepada Jerman), dan Itamar Rabinovich (bekas duta kepada Amerika Syarikat) – serta Doron Bergerbest-Eilon, bekas ketua keselamatan Agensi Keselamatan Israel (Israeli Security Agency, ISA) yang lebih dikenali sebagai Shabak atau Shin Bet. Jawatan ini adalah bersamaan dengan pangkat Mejar Jeneral dalam tentera Israel.

Shin Bet bertanggungjawab menjaga keselamatan dalam negeri Israel, termasuk menghadapi intifada Palestin. Semasa intifada al-Aqsa, Shin Bet memainkan peranan untuk mengenalpasti identiti dan lokasi pemimpin-pemimpin Palestin yang dijadikan mangsa pembunuhan oleh serangan udara tentera Israel.

Shin Bet turut terkenal dengan kaedah-kaedah menyeksa tahanan mereka semasa soal-siasat. Seorang wartawan Palestin, Mohammed Omer, mendakwa beliau ditahan oleh Shin Bet pada tahun 2008 dan dibogelkan, dibelasah oleh lapan pegawai Shin Bet yang bersenjata – mengakibatkan beliau terpaksa dirawat seminggu di hospital. Makhamah Tertinggi Israel sendiri memutuskan bahawa kaedah-kaedah soalsiasat Shin Bet berketerlaluan, melanggar hak asasi manusia, dan bersifat menyeksa.

Penglibatan Shin Bet dengan APCO tidak terhad kepada satu individu. ASERO merupakan sebuah syarikat adik-beradik kepada APCO yang berkait rapat secara terbuka dengan APCO dan mempunyai pengkhususan dalam hal-hal keselamatan dalaman negara. Selain Doron Bergerbest-Elion, tiga lagi pemimpin utama ASERO adalah bekas pegawai berpangkat tinggi Shin Bet – David Harel, Oded Raz, dan Gadi Kalai.

Selain itu, Naib Presiden ASERO Carl Truscott, dan penasihat ASERO, Don Riegle Jr, adalah bekas ahli kerajaan Amerika Syarikat yang didapati bersalah menyalahgunakan kuasa mereka semasa berkhidmat.

APCO dan ASERO seumpama satu keluarga, dengan pemimpin-pemimpin yang sama. Doron Bergerbest-Eilon adalah presiden ASERO, manakala Mara Hedgecoth – anak kepada Margery Kraus, Presiden APCO – merupakan Naib Presiden di kedua-dua APCO dan ASERO. Denise Teeling pula, adalah Ketua Kewangan (CFO) bagi kedua-dua APCO dan ASERO juga. Menurut laporan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Denise Teeling dan Margery Kraus adalah direktor APCO Worldwide Sdn Bhd, yang ditubuhkan di Malaysia.

Mengapakah sebuah syarikat dengan kaitan yang amat rapat dengan elemen-elemen Zionis dan dipimpin oleh individu yang terlibat dengan organisasi yang terkenal kerana menyeksa orang Palestin diberi peluang membentuk dasar-dasar sensitif Malaysia?

Dengan pengupahan APCO, pengaruh Zionis, penyeksa serta mereka yang handal menyalahgunakan kuasa kerajaan kini telah dibenarkan menentukan hala tuju negara, serta kini mempunyai akses kepada semua peringkat kerajaan – termasuk maklumat yang berpotensi menjejaskan keselamatan dan kepentingan negara. Tidak membimbangkan ke, Ketua Kewangan ASERO, Denise Teeling, yang bekerja untuk bekas pegawai Shin Bet, terlibat secara terus dengan operasi APCO di Malaysia?
Selain daripada Israel dan Amerika Syarikat, kepada pengaruh siapakah Malaysia kini dibukakan? Di antara pemimpin ASERO satu-satu individu yang bukan warganegara Amerika, UK atau Israel adalah Kelvin Tan Wee Peng – seorang bekas polis Singapura. Continue reading ‘Bukti APCO Zionis Dan Anti-Islam’


Rakyat tak redha kerajaan bersama Apco, zionis-Israel
Dzulfikar Mashoor  

KUALA LUMPUR, 7 April: Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Rami (gambar) berkata, rakyat tidak meredai kerajaan Umno/BN yang menggunakan dana rakyat untuk membayar khidmat rundingan komunikasi pada firma perunding antarabangsa Apco Worldwide kerana firma tersebut dikaitkan dengan jaringan zionis-Israel.

"Kita sebagai rakyat Malaysia tidak reda dengan apa jua hubungan (kerajaan) sama ada langsung atau tidak yang membabitkan zionis-Israel.

"Mengapa perlu (Bajet) Tambahan sebanyak RM28,350,000 untuk membiayai projek Global Strategic Communications Campaign antara Kerajaan Malaysia dengan FBC Media (UK) Limited bagi tahun 2009," ujar beliau sambil menunjukkan dokumen rasmi kerajaan berkaitan Bajet Tambahan di Dewan Rakyat malam tadi.

Berdasarkan salinan dokumen sulit Apco Worldwide sendiri, beliau mempersoalkan transaksi kerajaan dengan FBC Media (UK) Limited yang dibuat pada pertengahan tahun 2008 lagi.

Beliau yang juga Bendahari PAS Pusat berkata, transaksi yang bernilai USD70 ribu tersebut turut membabitkan Apco World yang berpangkalan di United Kingdom kerana Apco merupakan firma bersama FBC Media (UK) Limited.

Berdasarkan dokumen transaksi yang membabitkan FBC Media itu, menurut beliau, sekaligus menjelaskan kepada rakyat bahawa hubungan tidak langsung kerajaan dengan firma pro zionis-Israel itu dibuat sebelum Datuk Seri Najib Tun Razak dimahsyurkan sebagai Perdana Menteri lagi.

Implisitnya, Dr Hatta mendesak Dewan Rakyat supaya menolak Bajet Tambahan kerana dengan berbuat demikian menghalang kerajaan menggadaikan kedaulatan negara secara tidak langsung pada pengaruh zionis-Israel.

Menyambut desakan Dr Hatta itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menggesa Majlis Raja-Raja Malaysia mengadakan mesyuarat tergempar menggagalkan tindak-tanduk Umno/BN tersebut.

Ini kerana, menurut Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, Mesyuarat Raja-Raja Melayu yang dijadualkan pada Jun depan dianggap lewat sedangkan inisiatif meluluskan Bajet Tambahan tersebut seolah-olah mempercepatkan kedaulatan negara dan Raja-Raja Melayu digadaikan secara tidak langsung kepada firma pro zionis-Israel.

mari kita menyeru kepada semua pemimpin kerajaan agar menjawab isu ini demi keselamatan negara Malaysia tercinta...

sebagai rakyat biasa..wahai pemimpin yang kami lantik..
selamatkan Malaysia daripada kejahatan Yahudi!!!


sumber: 
http://anwaribrahimblog.com
http://www.harakahdaily.net

April 6, 2010

Peranan Pemimpin Fatah dalam Pembunuhan Arafat?




 Peranan Pemimpin Fatah dalam Pembunuhan Arafat?



KNRP- Mengejutkan! Pimpinan senior anggota Fatah mengungkapkan keterlibatan Tawfiq Tirawi, seorang Ketua Intelijen Palestina, dalam pembunuhan Presiden Yasser Arafat. Lebih mengejutkan lagi, ia juga menyebut nama lain dari mereka yang diduga keras terlibat  yaitu Mahmoud Abbas dan Muhammad Dahlan . Hassan Khalil, pemimpin senior Fatah yang tinggal di Amman Jordan mengatakan  kepada laman web paltimes, "Saya sekarang ingat pada  peringatan mangkatnya beliau, semoga Allah merahmatinya, sebuah kata yang diucapkan  oleh Muhammad Dahlan kepada Zionis  “janganlah kalian membunuhnya sehingga ia tidak menjelma sebagai orang suci yang juga  seorang pahlawan yang legenda. Biarkan kami menyingkirkannya dengan cara kami sendiri."




Lebih jauh Khelil menambahkan, "Hal kedua yang ingin saya tunjukkan tentang keadaan para pengawal Presiden Arafat dimana mereka itu terperangkap di kediaman (Arafat). Mereka mengatakan bahwa kami terkejut oleh Tawfiq Tirawi, saat itu ia bertanggung jawab untuk intelijen yang hanya di  (Tepi) Barat, dengan kunjungannya ke kediaman (Arafat) dan bertemu dengan Presiden, lalu mengucapkan salam dan pergi. Kemudian Presiden  Arafat mengatakan kepada kami mengapa lelaki itu datang? Kami belum melihatnya sepanjang pengepungan. Kenapa dia datang sekarang?

Khalil mengatakan, setelah beberapa bulan, Tirawi menjadi orang yang disukai oleh Zionis, dan mungkin yang tidak diingat oleh mereka bahwa (Israel)  dalam waktu yang lama menuntut Kerajaan Palestina di Ramallah untuk menyerahkan Tawfiq Tirawi atas dasar bahwa dia terlibat dalam tindakan  anti (Israel), dia itu dulu orang yang dicari oleh (Israel) dan dia itu dilarang bergerak dari Ramallah, karena jika ia bergerak, maka pasukan penjajah akan menangkapnya

Khalil menyebutkan, "Tapi kami terkejut setelah insiden kunjungannya ke kediaman (Arafat) yang lalu Tirawi menjadi orang yang disukai oleh Zionis,  bahkan ia bebas bergerak sepanjang dan seluas (Tepi) Barat, ia lalu menjadi calon anggota Komite Sentral dan berhasil masuk dalam keanggotaan itu,  ini menimbulkan tanda tanya pada orang ini, bukan saya yang mempertanyakan itu, yang mempertanyakan itu adalah para pengawal Presiden Arafat,  semoga Allah merahmatinya, mereka mengatakan bahwa presiden sendiri yang mencela kedatangannya secara tiba-tiba ke kediaman.”

Khalil, yang juga teman sangat dekat Arafat, mengkritik sikap acuh Faksi Fatah tentang kematian Arafat sebelum Hamas mengambil alih Gaza, dan Fatah malah mencuba memanfaatkan situasi itu untuk agenda ketenteraan eksternal di Gaza. 

begitulah ceritanya............maknanya Arafat dibunuh dan kawan2 dia dalam gerakan Fatah sendiri terlibat..lebih dalam. Orang islam sendiri terlibat...mungkin benar....Allah SWT lebih Mengetahui...

from laman web palestina : KNRP